Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Børn lærer endnu mere end før gennem leg

Med den nye pædagogiske læreplan får legen en større betydning i børnenes hverdag og for deres læring end tidligere. Der lægges nu vægt på, at børn og voksne leger sammen, og at pædagogerne derfor kan hjælpe børn med at lære gennem legen. Det betyder, at legen hjælper børnene til at udvikle sig og lære mere end før.

 

Kalenderen siger kun den 4. november 2020, men det første man møder, når man træder ind af lågen til Børnenes Univers Grindsted Vest (BU Grindsted Vest), er lyden af julemusik i højtalerne. Den gamle klassiker ”Jeg så julemanden kysse mor” kører som hyggelig baggrundsmusik til dagens aktiviteter for de glade børn, som sammen med de voksne både er i gang med pandekager over bål, maling og løbecykler, som kun står stille få sekunder ad gangen.

Det ligner egentlig en helt almindelig dag i børnehaven. Julemusikken i baggrunden og pandekagerne over bål kunne lige så godt være et billede, vi havde mødt, hvis vi var trådt ind i selvsamme børnehave for 10 år siden. Men i BU Grindsted Vest har hverdagen faktisk de seneste to år ændret sig, ligesom hverdagen har ændret sig i alle andre daginstitutioner og hos dagplejerne i Billund Kommune. En ændring du måske ikke ser med det blotte øje, men en ændring som får børnene til at lære endnu mere end før.

Børn skal nu lære mere gennem legen

Den styrkede pædagogiske læreplan sætter rammerne for pædagogernes arbejde og det hverdagsliv, som skaber det gode børneliv. Læreplanen blev indført i alle landets dagtilbud i 2018, og Billund Kommune har nu brugt de sidste 2 år på at få den implementeret i kommunens dagtilbud.

Centrale elementer i læreplanen er nye og har stor indflydelse på hverdagen ude i institutionerne og hos dagplejen. Det nye i læreplanen er blandt andet, at der udover de seks læringstemaer også er kommet et pædagogisk grundlag. Et grundlag som skal sætte rammen for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Et af disse elementer i det pædagogiske grundlag er legen, som bliver et helt centralt middel til læring end tidligere. Og ifølge dagtilbudsleder Karin Christensen i BU Grindsted Vest så er legen da også det, som børn skal bruge til at udvikle sig:

Legen er det vigtigste for børnene, det er en læringsform. Hvis du gennem leg kan få børn til selv at tage tøj på i garderoben, lave en leg ud af at undersøge insekter, eller noget helt tredje, som kan være svært, så lærer, trives og udvikler børnene sig mere, fortæller Karin Christensen.

Historien fortsætter nedenunder: Dyk ned i grafikken her, der viser de 6 læreplanstemaer (Rød) og det pædagogiske grundslag (Blå), hvis du vil videre mere om, hvad den styrkede læreplan indeholder:

Legen er i fuld gang i BU Grindsted Vest

Tilbage i børnehaven i BU Grindsted Vest er børn og voksne stadig i fuld gang med pandekagebagningen, men rundt på legepladsen nyder andre børn også det fantastiske solskinsvejr med mange forskellige andre lege. På løbecyklerne går det stærkt ned af de stejle bakker, og interessen for at gynge med de voksne er så stor, at der ikke går længe, før hver en tomme af gyngen er fyldt med børn, som ikke kan gynge højt nok. Nogle børn leger fangeleg, hvor det enten handler om at fange eller slippe væk fra de voksne, alt efter hvad, børnene synes, er det sjoveste.

Andre steder sidder børnene mere roligt og hygger sig med fingrene helt nede i malingen. Men legene rundt om i hele BU Grindsted Vest har en ting til fælles; børn og voksne leger sammen. De voksne pædagoger fungerer ikke kun til at blive trøstet hos, eller som en person der altid har et plaster klar til brug, når fingeren bløder. Nu kan de også sagtens bruges til at lege med, både når man som barn i vuggestuen lige skal tjekke skraldebilen ud eller tager tøj på i garderoben, og når man tager en gyngetur eller spiser formiddagsmaden sammen med de større børn. Leg og de voksnes rolle i legen er med til, at børnene i Billund Kommunes daginstitutioner og dagpleje kan lære og udvikle sig ligesom børnene her i BU Grindsted Vest.

Pædagogerne spiller en vigtig rolle i legen

Legen er deres arbejdsplads, og de ved bedst, hvad de selv har brug for, så derfor skal legen ifølge den nye læreplan også foregå på børnenes præmisser, fortæller Karin Christensen. 

Men selvom legen skal foregå på børnenes præmisser, så er pædagogernes og dagplejernes rolle i legen vigtig. Pædagogerne og dagplejerne skal netop påtage sig forskellige roller i legen og dermed sætte rammerne for, at børn kan udvikle sig og lære på deres egne vilkår. Rollerne, spillende træner, medspiller, observatør eller tilskuer til legen, er alle sammen roller, som på hver sin måde skaber et rum for børnene, hvor alle børn kan komme med i legen og har aktiviteter, som kan udfordre netop dem.

Til forskel fra før så skal en pædagog eller dagplejer ikke sige til børnene: her er et stykke papir, en mus ser sådan ud, tegn en mus – nej nu skal de komme med rammen, som kan være, vi maler i dag, og vi maler alle sammen dyr. Og så er det op til børnene selv at bestemme, hvilket dyr vil jeg male, og om det skal det være rødt eller blåt. Altså en ramme børnene kan have bevægelsesmuligheder indenfor, forklarer kvalitetskonsulent hos Billund Kommune Karina Krogh Kristensen.

Inden for disse rammer af legen kan alle børn nu undersøge og udforske det, som de møder i legen, lære af de børn, som de leger med og have fokus på at være børn.

Børnene lærer mere nu end før, og legen motiverer dem til at lære endnu mere, og bliver udfordret til at tage det næste bedste skridt i deres udvikling, fortæller Karin Christensen.

Der er i øjeblikket ingen træthed at spore hos børnene i BU Grindsted Vest. Legen den fortsætter og vil ingen ende tage. For børnene er legen ikke noget nyt, de er eksperter, hvilket er tydeligt at se på den glæde, legen spreder. Hvem ved måske er det bænkebideren, som børnene finder i naturen, som bliver rammerne for det næste eventyr.