Billunds nye visionsplan modtaget med begejstring

10 procent af byen, 720 borgere var med, da Børnenes Hovedstad Billund onsdag den 25. november fik præsenteret en visionsplan, der sætter nye standarder for helhedsorienteret byudvikling for både børn og voksne.

Rammerne var perfekte.

Udenfor begejstrede børn, der sammen med kunstner Karoline H. Larsen var ved færdiggøre et fælles snorespor, der symboliserer tankerne bag den nye visionsplan for Billund By.

Indenfor 720 borgere, der blev præsenteret for den nye visionsplan for Billund som Realdania, KIRKBI og Billund Kommune i december 2014 satte i gang.

Der er gennemført interviews i stor stil med både børn og voksne fra Billund, der er gennemført analyser, møder med erhvervslivet og der er holdt borgerworkshop forud for den plan, som Christian Pagh fra Urgent Agency og Andreas Pedersen fra Bjarke Ingels Group præsenterede.

Lever op til de høje forventninger

Og visionsplanen lever op til de meget høje standarder som Billund Kommune, Realdania og KIRKBI har ønsket. Det fastslog Kjeld Kirk Kristiansen, Jesper Nygaard, der er direktør i Realdania og Borgmester Ib Kristensen alle i deres velkomst.

- Byrådet så visionsplanen på et temamøde i går eftermiddags. Og der var stor begejstring – fra et samlet byråd - over det vi fik præsenteret. Dermed har jeg også sagt, at planen lever op til de – MEGET – store forventninger vi havde, da vi i December 2014 satte gang i arbejdet med en ny visionsplan for Billund By – Børnenes Hovedstad, sagde Borgmester Ib Kristensen.

Den nye plan rækker 30 år ud i fremtiden og sætter pejlemærker for, hvordan Billund kan udvikles i tråd med tankerne for Børnenes Hovedstad med fokus på leg, læring og kreativitet i byudviklingen.

Konkrete planer og visioner

Visionen rummer en række konkrete forslag til byudvikling, og forholder sig helt overordnet til at skabe større sammenhæng mellem beboelsesområder, virksomhedsaktiviteter/servicefunktioner og turistattraktioner, så det centrale Billund bliver stedet, hvor byens borgere, gæsterne og de ansatte føler sig hjemme.

-  Der er spændende visioner i planen som rækker ud i årene, og så er der helt konkrete projekter, hvor vi kan begynde at indarbejde principper og værdier, der er i planen. Helt konkret er en projektkonkurrence om udformning af Torve og Pladser omkring LEGO House på vej, og anlægsarbejdet går i gang senest efter sommerferien. På samme måde er der afsat 25 millioner kroner til, at Billund Centret kan blive et fyrtårn indenfor børnekultur, der matcher ambitionerne i Børnenes Hovedstad, siger Borgmester Ib Kristensen.

Konkret er også de to jernbanestationer, og udviklingen i bymidten, hvor der kommer en cityarkade og et nyt P-hus sammen med Lego House.

Billund Byråd har set visionen og den er præsenteret for borgerne. Nu venter en formel behandling i byrådet.

Se præsentationsfolder med visionen