Børnenes Topmøde giver igen børn fra hele verden mulighed for at dele deres mening om fremtiden

Børn fra hele verden inviteres nu til at deltage i Børnenes Topmøde (Children’s General Assembly) i Billund. Til september får 80 børn af forskellige nationaliteter, køn, aldre og samfundslag igen mulighed for at bruge deres stemmer til at hjælpe med at løse de udfordringer, de ser, for at sikre vores fælles fremtid. Børnenes Topmøde er arrangeret af Capital of Children i Billund, som også åbner dørene for, at børnene kan præsentere deres skarpe budskaber til deltagerne ved FN's 76. Generalforsamling i New York.

"Brug flere penge på uddannelse end på våben. Skab vækst for alle - ikke kun nogle få udvalgte". Det var blot to af mange klare budskaber, som 80 børn fra hele verden præsenterede til Børnenes Topmøde (Children’s General Assembly) i 2021.

80 børn mellem 10 og 17 år får nu mulighed for at deltage i Børnenes Topmøde 2022 - en seks måneder lang udviklingsproces, der slutter med topmødet i september (September Summit). I løbet af Børnenes Topmøde 2022 vil børnene arbejde sammen i digitale workshops for at diskutere og udvikle deres anbefalinger til de aktiviteter, de mener vil løse de mest kritiske globale problemer. Anbefalingerne vil blive præsenteret på September Summit og desuden blive formidlet til statsoverhovederne ved FN's 76. Generalforsamling, som finder sted et par dage senere i New York.

Der er åbent for ansøgninger frem til den 20. marts 2022.

Giv børnene en stemme

Capital of Children, som arrangerer Children’s General Assembly og September Summit, ser frem til at give engagerede børn fra alle dele af verden mulighed for endnu en gang at give udtryk for deres holdninger.

”Vi ved alle, hvor vi skal henvende os for at høre voksnes diskussioner om verdens problemer”, siger Charlotte Sahl-Madsen, administrerende direktør i Capital of Children. "Children’s General Assembly blev startet for, at børn kunne give deres synspunkter til kende i disse debatter. Vi er stolte over at give dem muligheden for at mødes og skabe løsninger”.

Børnene skal samarbejde i seks måneder i virtuelle workshops om problemerne og udfordringerne. Børnene bestemmer selv, hvilke emner de vil arbejde med, og uddannede facilitatorer i læring gennem leg og samskabelse vil hjælpe børnene med at skabe det fælles manifest.

Fortjener at blive hørt verden over

“Det var en fantastisk og tankevækkende oplevelse at høre børnenes centrale observationer, løsninger og holdninger til verdens udfordringer”, siger Sydafrikas ambassadør i Danmark, Fikile Sylvia Magubane, som deltog i September Summit sidste år. “Børnene bidrog med deres nye og nødvendige perspektiver”.

Synspunktet støttes også af Mogens Lykketoft (tidligere minister, medlem af Folketinget og formand for FN's 70. Generalforsamling), som var vært for Children’s General Assembly sidste år. Han opfordrer på det kraftigste sine kolleger blandt verdens ledere til at lytte til børnene.

"Jeg ved, at statsoverhoveder, regeringer og andre delegerede ved FN's Generalforsamling bekymrer sig om børn og unge", siger Mogens Lykketoft. ”De delegerede har dog brug for meget bedre information om, hvad der er vigtigst for den næste generation. Children’s General Assembly vil inspirere medlemmer af FN's Generalforsamling og åbne deres øjne for børnenes perspektiv på de komplekse udfordringer, menneskeheden står over for”.

En række forslag vil blive gennemført

September Summit afholdes den 13. til 15. september i Billund, Danmark. Børnenes engagement stopper dog ikke her. Capital of Children har planer om at implementere et par af de udvalgte forslag i månederne efter September Summit.