På Dagtilbuds- og Skolemessen smitter smilene

Der uddeles smil og gode råd til dette års åbne Dagtilbuds- og Skolemesse på Rådhuset i Grindsted. Her er skoler, dagtilbud og andre aktører samlet for at danne samarbejder og udveksle erfaringer.

Pyntede stande står klar rundt omkring i Rådhusets forhal og børn og voksne står spændte og venter på at Klare Lyskjær Noer, Formand for Børne- og Kulturudvalget i Billund Kommune, får budt velkommen til årets åbne Dagtilbuds- og Skolemesse. Spirekoret fra Vestre Skole får derefter skudt arrangementet i gang med sang og bevægelse.

Formålet med messen er at institutioner og foreninger i Billund Kommune, skal have mulighed for at mødes og danne samarbejder på tværs. Derudover er ønsket også, at inddrage det omkringliggende samfund i dagtilbuddenes og skolernes aktiviteter, sådan at man bruger de ressourcer man har til rådighed i lokalområdet.

Det klare mål er børn, læring og trivsel.

Læring gennem leg

En af dem som er repræsenteret på messen, er Børnenes Hovedstad. De har et samarbejde med Billund Skolen, hvor elever på Billund Skolen hjælper Børnenes Hovedstad med deres innovationsplatform, Play User lab. Eleverne hjælper med at afprøve ideer og udvikle produkter henvendt til børn. Noget som både skolen og Børnenes Hovedstad får meget ud af.

Kim Thomsen er projekt manager for Play User Lab og han er meget glad for den hjælp, som børnenes giver.

”Vi hjælper virksomheder med at udvikle produkter til børn og hvem er bedre til at være med til at udvikle dem end børnene selv” siger Kim Thomsen.

Louise og Sofie går i 3 klasse på Billund Skolen og de hjælper ofte til med Play User Lab i Børnenes Hovedstad.  Pigerne er begge to glade for at hjælpe til, og føler også, at de får noget ud af det.

”Det er rigtig sjovt at være med, og så er det fedt, at vi kan hjælpe til og lære en masse ved at lege, ” fortæller de.

Og netop læring er formålet med, at Billund Skolen har indgået samarbejdet.

”Børnene er i fokus og deres læring og trivsel er vores største mål med samarbejdet, og jeg synes allerede at vi er kommet rigtigt langt, siger Ulla Riisbjerg Thomsen, skoleleder på Billund Skolen.

At være en inspiration

Mange af deltagerne har allerede indgået forskellige samarbejder og derfor er det lige så vigtigt for dem at være en inspiration for andre og fortælle om deres erfaringer.

Børne- og Ungeuniverset Hejnsvig har et samarbejd med DGI som de er meget glade for, men nu ønsker SFO-leder Mette Hansen, at også andre skoler tager del i det samarbejde.

” Vi vil gerne have mulighed for at have sparring med andre skole og dele vores er faringer, så vi kan gøre noget godt for andre skoler, ” fortæller Mette Hansen.

Skoleleder på Billund Skolen Ulla Riisbjerg Thomsen er enig og siger, at selvom de håber på at skabe nye samarbejder, så er det lige så vigtig at dele ud af sin erfaring og være en inspiration for andre skoler.

Sund mad og pileflet

Fra boden ved Vestre Skole spreder sig en dejlig krydret duft. Der er godt gang i anretningen og elever uddelere tallerkner med lækker sund mad.

Skolen har et samarbejde med Norlyk, hvor de forsøger at tage traditionel mad og genskabe det på en ny, sund måde.

Ved boden fra Vorbasse Skole er mad skiftet ud med dekorationer og der er godt gang i pilefletteriet. Her har eleverne været i gang med at lære om nødhjælp og i den forbindelse har de lavet en masse frivilligt arbejde i samarbejde med lokale foreninger.

De har haft en indsamlingsaften, hvor de fik doneret en masse ting fra bl.a. LEGO og lokale tømrer og bagere, som de solgte og gav pengene til Unicef.

"Det har været så fedt at lære om nødhjælp og jeg kunne godt tage en uge mere med det, " siger Naja, elev på Vorbasse Skole.

I alt fik eleverne samlet 50.000 kroner ind og både lærer og elever er enige om, at det var en stor succes.

Fakta

Det er anden gang at der afholdes messe på denne måde og men det er første gang at dagtilbuddene også er repræsenteret.

I alt var 29 skoler, dagtilbud, foreninger og eksterne aktører tilstede ved messen.