Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

4.000 børn deltager i stort forskningsprojekt i Børnenes Hovedstad

Alle skoler og dagtilbud i Billund Kommune vil d. 19. – 24. oktober give genlyd af 4.000 børn i alderen 0 til 16 år, der arbejder med musik og musikinstrumenter som del af et særligt undervisningsforløb: Billund Builds Music.

Ugen kulminerer på Musik i Tide Festival, hvor børnene sammen med professionelle musikere skal præsentere, hvad de har arbejdet med på workshops og koncerter.

Gulerødder, trommer og blikdåser

Fløjter bygget af gulerødder, trommer af blikdåser og nye musikstykker komponeret af børn. Det er blot nogle af de ting, der kan tænkes at komme ud af ugen i oktober. LEGO Fonden og Billund Kommune har sammen med The Center for Engineering Education and Outreach (CEEO) på Tufts University i Massachusetts, USA skabt Billund Builds Music – et projektbaseret undervisningsforløb, hvor børn arbejder med at bygge instrumenter og forberede et koncertprogram. Flere af skolerne og daginstitutionerne er så småt gået i gang med den første planlægning.


- I Børnenes Hovedstad har vi fokus på læring gennem leg, og Billund Builds Music vil netop give børnene mulighed for at eksperimentere og skabe nyt ud fra deres egne idéer på en sjov og motiverende måde. Det er det første projekt, vi laver i Billund Kommune af den kaliber, og det er rigtig spændende, fordi det er en konkret måde at arbejde med nye måder at lære på, og fordi vi har fået internationale forskere med i projektet. Vi er glade for den store opbakning, der har været fra skolerne og dagtilbuddene, og vi er i fuld gang med de mange forberedelser frem imod oktober, siger Hanne Træholt Odegaard, der er ansvarlig for LEGO Fondens engagement i Børnenes Hovedstad.

Forskningsprojekt om innovationsevner og sociale færdigheder

Udover at være et sjovt og spændende forløb med musik i fokus, er der også et andet vigtigt formål med Billund Builds Music. Tufts Center for Engineering Education and Outreach vil nemlig stå for et forskningsprojekt, som evaluerer, om børnenes innovationsevner, sociale færdigheder, kreativitet og evne til at løse problemer er blevet styrket undervejs. Et stort team fra Tufts Center for Engineering Education and Outreach vil være til stede i projektugen for at følge børnenes og lærernes arbejde Den endelige evaluering samles i en rapport, som udkommer sidst på året.


- Med Billund Builds Music ønsker vi at give lærerne frihed til at afprøve og implementere nye måder at undervise og lære på, som giver børn mulighed for at løse problemer og være kreative. På Tufts CEEO glæder vi os til at følge børn, forældre og lærere under projektugen og til at forstå, hvordan de navigerer gennem designprocesser, ændringer i deres forståelse af hvordan man praktisk bruger naturvidenskab, og ikke mindst til at måle deres motivation og entusiasme, siger Chris Rogers, professor i Mechanical Engineering fra Tufts University.


I Billund Kommune er man lige så begejstret for projektet.


- Billund Builds Music er et projekt, som passer helt perfekt til de visioner, vi har for Børnenes Hovedstad. Med Billund Builds Music og efterfølgende med Musik i Tide får alle børn i vores kommune nogle helt unikke oplevelser, men også læring på netop den måde, vi gerne vil i Børnenes Hovedstad, og samtidig får vi koblet forskning på og sikrer os viden til fremtiden. Det er fantastisk, og jeg er meget glad for den store opbakning, som projekterne har fået på hele læringsområdet, fra skoler til dagpleje og fra medarbejdere og ledelse", siger Borgmester Ib Kristensen.


Billund Builds Music finder sted ugen op til Musik i Tide Festival d. 25.-27. oktober. Børnene vil præsentere og optræde på festivalen, som i år afholdes i samarbejde mellem Levende Musik i Skolen og Billund Kommune.



4.000 børn deltager i stort forskningsprojekt i Børnenes Hovedstad