Renovering af Borgerservice i Billund gør servicen mere GDPR-sikker

I løbet af år 2021 er der foregået en renovering af Borgerservice i Billund Centret. Renoveringen er nu færdig og klar til brug. Borgere kan nu vende deres henvendelse fortroligt med Borgerservice i et nyrenoveret lokale, uden at andre borgere kan lytte med.

En tidligere analyse viste at Borgerservice i Billund ikke levede op til GDPR. Flere borgere gav udtryk for at det var ubehageligt at snakke om private ting, da andre borgere kunne høre med. Derfor er der blevet foretaget en renovering i Borgerservice i Billund.

Renoveringen bestod af at ny etablere et særskilt lokale til Borgerservice med større diskretion, men så det forsat er en del af biblioteket samt et nyt venteområde. I det nye venteområde er der også blevet opsat en stander hvor borgerne alle ugens dage kan bestille tid til Borgerservice både i Grindsted og Billund, og hvor borgerne kan registrere deres ankomst til Borgerservice på.

I Borgerservice ekspederer vi til tider personfølsomme sager. Så vi glæder os meget over det nye lokale, hvor der er meget mere diskretion for borgerne, siger teamleder i Borgerservice Lea Ahm.

Det nyetablerede lokale blev taget i brug onsdag 5. januar 2022.

Borgerservice i Billund har åbent hver onsdag fra kl. 13.00-18.00 – HUSK tidsbestilling.

GDPR-sikringen af Borgerservice i Billund Centret er en udløber af projekt Fremtidens Borgerservice, hvor der bl.a. har været fokus på at fremtidssikre Borgerservice ift. GDPR. Modellen for Fremtidens Borgerservice i Billund Kommune er blevet til med input fra borgerne og er vedtaget politisk i budgetforliget 2021.

FAKTA:

GDPR står for General Data Protection Regulation, og er en lovgivning, som er indført af EU. GDPR trådte i kraft den. 25. maj 2018 og gælder for alle virksomheder og organisationer, som sælger varer og ydelser og opbevarer personlige data om borgere i Europa.