1. spadestik Børnenes Univers Billund

Over 50 børn hjalp fredag den 6. februar Borgmester Ib Kristensen og Børne- og Kulturudvalgsformand Klara Lyskjær Noer med at tage 1. spadestik til Børnenes Univers Billund

De i alt 200 hvide og gule byggehjelme som Billund Kommune købte i 2013 indledte fredag eftermiddag endnu et spændende byggekapitel.

Hjelmene er nu i Børnenes Hovedstad, Billund hos Børnenes Univers, hvor der det næste års tid skal tilbygges- og ombygges på to adresser Engdraget 8 og Tuen 2.

Første spadestik tog over 50 børn sammen med Borgmester Ib Kristensen og Børne- og Kulturudvalgsformand Klara Lyskjær Noer fredag den 6. februar, og går alt efter planen afleverer håndværkerne et færdigt Børnenes Univers på to adresser den 1. februar 2016.

- Det er ingen hemmelighed at byggeriet af Børnenes Univers i Billund har været igennem en lang proces med udsættelser og aflyst licitation, og derfor er det rigtig dejligt, at vi nu endelig kan sætte byggeriet i gang, så børn og personale kan få de rammer, som personale og forældrebestyrelse for længe siden var med til at beskrive, siger borgmester Ib Kristensen.

Børnehave, vuggestue og gæstedagpleje

Der bygges i alt til 198 børnehavebørn, 28 vuggestuebørn og 10 gæstedagplejebørn. I første omgang på Engdraget 8 i to etaper og de to etaper forventes at være færdige i år, hvorpå der tages fat på Tuen 2.

Samlet set får Børnenes Univers, når byggerierne er færdige 2.078 kvadratmeter til rådighed, og Byrådet har bevilliget og frigivet i alt godt 24,5 millioner kroner til byggeriet.

- Da byggeriet skulle godkendes stod vi med to modeller, og i Børne- og Kulturudvalget anbefalede vi, at vælge model B, hvor Børnenes Univers samtidig med rum også får nogle af de spændende pædagogiske elementer, som stod højt på prioriteringslisten hos byggeudvalget, med i byggeriet. Den model var det samlede byråd med på, og det glæder mig rigtig meget, siger Klara Lyskjær Noer, der er formand for Børne- og Kulturudvalget i Billund Kommune.

Med vedtagelsen af model B får Børnenes Univers egen stald med i byggeriet. Derudover laves legeplads til de 0-3 vuggestuebørn og gæstedagplejebørn, der laves en udendørsscene og en ekstra asfaltbane samt udekøkkener.

- Der er gået lang tid, og medarbejderne har udvist enestående tålmodighed. Nu glæder vi os rigtig meget til at se de streger vi har slået og de ønsker vi er kommet med blive til virkelighed, sagde Dagtilbudsleder Kirsten Vestergaard inden hun satte børnene og borgmesteren i gang med at grave det 1. spadestik.

Det blev til meget mere end et spadestik, og kan håndværkerne leve op til børnenes tempo skal byggeriet nok blive færdig til tiden.

Fakta om byggeriet:

Der bygges på to adresser:

Første etape med 1. spadestik 6. februar på Engdraget 8 er nybyggeri med formodet ibrugtagning 1. september 2015.

Anden etape er ombygning af eksisterende arealer på Engdraget 8. Byggestart 7. september 2015 og formodet ibrugtagning i november 2015.

Tredje etape er om- og tilbygning på Tuen 2. Opstart i november 2015 og formodet indflytning og ibrugtagning februar 2016.

Byrådet har i alt bevilliget Godt 24,5 millioner kroner til projektet.

Håndværkerne, der skal udføre byggeriet er:

Anlægsentreprisen - Børge Larsen
Murerentreprisen - Tüchsen Byg
Tømrerentreprisen - Blom & Berg
Malerentreprisen - Globe Malerfirma
Installationsentreprisen - Grindsted VVS
ELentreprisen - Scan El
Storkøkkenentreprisen - Electrolux

Yderligere oplysninger Formand for Børne- og Kulturudvalget Klara Lyskjær Noer på telefon 2018 4181, Dagtilbudsleder Kirsten Vestergaard på telefon 7213 1426, projektleder hos Billund Kommune, Mona Frederiksen på telefon 7972 7042.