Ziad vil gerne knokle med olie og ord

Grindsted El- og Varmeværk henvendte sig til jobcentret for at ansætte en flygtning. I dag har de ansat 33-årige Ziad fra Syrien, og han skal blive, for han har teknisk snilde, og hænderne skruet rigtigt på.

Ziad Ahmet Khatib har allerede spurgt, om han ikke må arbejde i weekenderne. Han elsker sit arbejde og har ikke noget imod også at arbejde lørdag-søndag. Hjemme i Syrien havde han meget længere arbejdsdage som mekaniker i sin fars værksted.

- Jeg spiste min frokost samtidig med, at jeg arbejdede. Her i Danmark arbejder man lidt, og så er der pause, og så arbejder man igen inden den næste pause. Jeg når slet ikke at blive rigtig træt og sulten, siger 33-årige Ziad – med et stort smil.

Han smiler nemlig meget, når han skal fortælle om sit arbejde hos Grindsted El- og Varmeværk (GEV) på Tårnvej, for han er rigtig glad for det arbejde, han fik i begyndelsen af april i år.

- Det minder om mit arbejde i Syrien, og jeg elsker alt med mekanik og olie og at blive beskidt, siger han – igen med et stort smil, som rækker langt ind i øjnene.

Lærer dansk på arbejdsplads

Der er lige det med sproget. Det er svært. Ziad er flygtet fra Adleb, en by nær Aleppo. Han kom til Danmark for omkring to år siden og har gået på sprogskole i seks måneder. Nu går han på sprogskole to aftener om ugen, men han er helt sikker på, at han lærer meget mere sprog på sin arbejdsplads.

I sommerferien sad han og hans kone og fire børn foran tv-apparatet, hvor de kunne følge et program med dansk-undervisning.

-  Vi gentog ordene igen og igen, og jeg tror, at min makker her kan mærke, at jeg er blevet bedre til dansk, siger Ziad.

Og Berge Baarsgaard Hansen bekræfter, at Ziad har fået bedre styr på det danske sprog i sin ferie. Berge har været maskinmester på GEV i 16 år, og han har den daglige kontakt til Ziad. For Berge er Ziad en ny kollega som så mange andre.

- Det gør vi ikke noget specielt ud af. Der er selvfølgelig det med sproget, men så bruger vi fingre og tegnsprog, og finder ud af det, siger Berge Baarsgaard Hansen, der ligner tålmodigheden selv.

HR-ansvarlig på GEV, Merete Toft Olesen, kan da også fortælle, at:

-  De to – Ziad og Berge – har bare forstået hinanden fra første færd.

GEV gik til jobcentret

Merete Toft Olesen henvendte sig til jobcentret i Billund Kommune for at høre, om det var muligt at ansætte en flygtning, der havde nogle af de kvalifikationer, som GEV efterspurgte. En medarbejder i produktionen hos GEV var netop gået på pension.

- Fra arbejdsgiverside var vi blevet opfordret til at se positivt på de syriske flygtninge, fortæller Merete Toft Olesen. Ledelsen her i huset syntes, at det var naturligt, at vi prøvede at finde en syrisk flygtning. Vi lagde vægt på, at der skulle være tale om en ansættelse på almindelige vilkår. Ziad er i starten ansat i et jobtilbud med løntilskud, men vi er meget glade for Ziad, og det er meningen, at han skal blive på almindelige vilkår, siger Merete Toft Olesen.
- Vi kunne hurtigt se, at Ziad har de rette kompetencer. Han har teknisk snilde, og hænderne er skruet rigtigt på. Vi har dog været gennem en øvelse, hvor vi prøver at lære Ziad, at han SKAL sige, når der er noget, han ikke forstår. Han har meget nemt ved at sige ja og smile, tilføjer Merete Toft Olesen.

Ziad skal også lære en del om, hvordan tingene foregår på en dansk arbejdsplads for eksempel med løn, udbetaling og timesedler, men her hjælper kollega Berge gerne, når der opstår spørgsmål.

Grindsted El- og Varmeværk

Leverer varme, men også el og fibernet til kunder i Grindsted og opland. Der er 30 ansatte – heriblandt en varmemester samt tre ansatte, der tilser de forskellige anlæg.