Hvad er Playful Learning?
Playful Learning er projektbaseret læring gennem leg, som er kendetegnet ved begejstring, aktiv deltagelse, mening, social involvering og eksperimentering.
Hvorfor Playful Learning?
Vi vil skabe undervisning, hvor vores elever
- føler begejstring
- deltager aktivt
- eksperimenterer
- involverer sig socialt
- ser mening i de aktiviteter, de er en del af.
Derfor har vi indført Playful Learning i vores folkeskoler som en tilgang til undervisning, hvor eleverne eksperimenterer, er aktive og har en legende tilgang til læring.
En legende tilgang skal ikke forstås som en aktivitet i sig selv, eller som sit eget skolefag. En legende tilgang kræver et mindset, hvor vores lærere faciliterer elevers læring gennem inddragelse af elevernes perspektiv.
Gennem Playful Learning bliver eleverne dygtigere til selv at komme på idéer og løsninger - i stedet for bare at huske og gentage det, de hører. Eleverne bliver gode til at samarbejde, skabe overblik og strukturere deres tid. De får omsat deres læring på tværs af emner og fag, så den er praktisk orienteret og virkelighedsnært, og de ved, hvad de kan bruge den til i flere sammenhænge.
Vi tænker forældre ind i børnenes læring, fordi vi tror på, at deres aktive rolle gør en forskel.
Det største succeskriterie for Playful Learning er for os, at alle vores elever oplever skolen som et meningsfyldt sted at lære og være – sammen med andre. Et sted, hvor de bliver motiveret, begejstret og har tid og plads til fordybelse i deres læreprocesser.