Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Har du brug for hjælp til MitID?

Du kan du få hjælp til MitID i Borgerservice og på biblioteket.

Har du brug for hjælp til MitID

  • Vi har i øjeblikket rigtig mange henvendelser i Borgerservice fra borgere, som skal have MitID. Det betyder, at der for øjeblikket er ekstraordinært lang ventetid på at få en tid i Borgerservice. 
  • Vi har oprettet ekstra tider, og arbejder hårdt på at betjene så mange som muligt. 
  • Tak for din forståelse.

NemID bliver til MitID

MitID kommer i løbet af 2022 til at afløse NemID. Det sker, fordi vi har brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedsbehov. 

 

Hvorfor skal jeg have et MitID?

  • Det sker, fordi vi har brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedsbehov. 
  • Du kan bruge MitID til alt det, som du har brugt NemID til.
  •  Fx logge på netbanken eller på borger.dk. 
  • Det er gratis at få og bruge MitID.

Hvornår ved jeg det er min tur til at få MitID?

  • Du får besked, når du skal have MitID.
  • Behold dit NemID ind til videre. 
  • Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre.
  • Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID i.

Skal jeg have et pas for at få MitID?

  • Nej. Du behøver ikke have et pas for at få MitID
  • Hvis du ikke har et gyldigt pas, skal du vente til du får besked om at det er din tur, når du logger ind i din net-eller mobilbank.
  • Derefter kan du bestille tid til Borgerservice, som kan hjælpe dig med at få dit MitID.

Når du skal have hjælp til MitID i borgerservice

  • For at få hjælp til MitID i Borgerservice skal du kunne bevise, hvem du er.
  • Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man kan dokumentere sin identitet, bl.a. for at undgå identitetstyveri.
  • Du skal medbringe gyldig legitimation, og svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registret)
  • Husk at bestille tid til Borgerservice.

Her kan du læse mere om hvilke typer legitimation du skal medbringe for at få dit MitID.

Hvad gør jeg hvis jeg glemmer min kode eller bruger-id?

  • Har du glemt din kode eller bruger-id, så er der hjælp at hente på mitid.dk hjemmeside.
  • I MitID hjælpeuniverset finder du svar på spørgsmål og hjælp til at bruge MitID.
  • Det er på mitid.dk at du kontrollere dit MitID. Det kan være du vil skifte dit telefonnummer eller mailadresse. Det er også på MitID du kan aktivere MitID app og kodeviser. 

Hjælp til MitID app

Glemt bruger-ID til MitID

Ny adgangskode til MitID

Glemt adgangskode til MitID

MitID kodeviser

 

Til dig der hjælper 

  • Du må gerne hjælpe en anden med at anvende MitID, men du skal være opmærksom på at MitID er personligt.
  • Du må derfor ikke bruge en andens persons koder. Dvs. Mit ID app, kodeviser eller kodeoplæser.
  • Du skal huske at kigge væk, når den, du hjælper, indtaster brugerid og kode m.m.
  • Hvis den du hjælper, ikke selv kan håndtere sit MitID, så skal vedkommende ikke have MitID. Hvis det er tilfældet, så skal personen også fritages for Digital Post.
  • Det er muligt at hjælpe andre hvis de har givet dig Digital Fuldmagt til dette.

Du kan læse mere om Digital Fuldmagt her.

Du kan læse mere om hvordan du kan hjælpe andre med MitID

 

Få MitID nu

Få MitID nu - direkte via din netbank. 

Har du ikke fået MitID endnu, så log på din net- eller mobilbank. Der bliver du guidet til, hvordan du får MitID nemt og sikkert. 

Du kan også få MitID på MitID.dk. 

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Sådan får du MitID i din net- eller mobilbank

Du kan få MitID igennem din net- eller mobilbank. Vær opmærksom på den tidsfrist, du får oplyst i net- eller mobilbanken – især fordi de forskellige trin kan tage lidt tid, afhængig af hvad du vælger at gøre. Du skal have fået MitID inden for den tidsfrist, der fremgår i din net- eller mobilbank – ellers kan du ikke logge på banken.

Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.

Der er nogle trin du skal igennem. Afsæt god tid til at gennemføre processen. 

For at få MitID skal du bruge: 

  • En computer, tablet eller smartphone
  • Dit NemID – nøglekort eller app
  • Adgang til SMS eller e-mail. 
Trin 1: Få MitID i din net- eller mobilbank

Log ind i din net- eller mobilbank og klik dig hen til det sted, hvor du kan få MitID. 

Trin 2: Accepter vilkårene

Du skal læse og acceptere vilkårene for brug af MitID.

Trin 3: Vælg MitID app – eller et af alternativerne

Du skal nu vælge, hvordan du vil bruge MitID. For langt de fleste vil MitID app være det bedste og mest enkle valg. For dem, der ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Trin 4: Indtast kontaktoplysninger

Du skal indtaste dine kontaktoplysninger (e-mailadresse eller telefonnummer) , så du senere kan få besked om MitID. 

Trin 5: Vælg bruger-ID

Du skal nu finde på et bruger-ID, som du skal bruge, hver gang du anvender MitID. Det må ikke være dit CPR-nummer. Find på en sammensætning af tal, bogstaver og specialtegn, som er svært for andre at gætte, men nemt for dig at huske. Dit bruger-ID fra NemID er allerede reserveret til dig i MitID, dog ikke, hvis det er dit CPR-nummer.

Trin 6: Download eller bestil MitID

Hvis du har valgt at bruge MitID app, skal du downloade den nu i Google Play eller App Store. Har du valgt MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, skal du bestille den med posten eller hente den i borgerservice.

Trin 7: Aktivér MitID

Nu skal du aktivere MitID. Du aktiverer MitID app ved at følge trinene i net- eller mobilbanken. MitID kodeviser eller -kodeoplæser aktiverer du ved at følge trinene i det medfølgende brev, som du modtager sammen med kodeviseren- eller oplæseren.  

Husk at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset, også selvom du har fået MitID.

Hvis du ikke kan få MitID via net- eller mobilbanken

Hvis du hverken har net- eller mobilbank, kan du få MitID via MitID.dk. Det forudsætter, at dine ID-oplysninger i NemID er opdaterede. Hvis du skal opdatere dine ID-oplysninger, har du formentligt allerede modtaget besked om det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Du kan få hjælp på MitID.dk eller ved at kontakte MitID support. Du finder kontaktoplysningerne her MitID.dk   

Læs mere på MitID.dk

Hvis du hverken kan få MitID via net- eller mobilbanken eller MitID.dk

Hvis du hverken kan få MitID via net -eller mobilbanken eller MitID.dk, kan du få MitID i din lokale borgerservice. Husk at booke tid.

Har du fået besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger?

Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.

Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.

How do I update my ID information?

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.

You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport  
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader).Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.

How to get MitID through the MitID app:

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

This is an alternative to a visit in a Citizen Service. 

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witnesser, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.

To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (in Danish):

To read more about how to update your personal information in NemID, please go to lifeindenmark.dk (in English):

Her kan du få hjælp

Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig. Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support.   

Find direkte telefonnummer til din banks telefonsupport på MitID.dk/bank

Kontaktoplysninger til MitID supporten finder du ligeledes på 
MitID.dk

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Sådan hjælper du andre

Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

Hvorfor ser mit login-vindue anderledes ud?

MitID er blevet automatisk førstevalg, når man skal logge ind på offentlige hjemmesider og selvbetjeninger.

Har du ikke fået MitID endnu, kan du dog fortsat benytte NemID til at logge ind. Du kan skifte mellem MitID og NemID i fanebladene, hvis du bruger en computer, eller trykke på menuknappen med de tre vandrette streger i øverste venstre hjørne, hvis du bruger en telefon eller tablet.

Jeg har glemt mit bruger-ID – hvad gør jeg?

Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv få det oplyst ved at logge på hjemmesiden MitID.dk med NemID.

Alternativt kan du:

  • scanne dit pas i MitID appen ved at vælge ’Opret MitID’ i menuen øverst til venstre og dermed genaktivere dit MitID. Eller
  • kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registret.   

Jeg har glemt PIN-koden til MitID app – hvad gør jeg?

Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere din MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.

Alternativt kan du:

  • ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret. 
  • Har du en “back up” i form af fx en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden enhed – fx på en tablet –, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.

Jeg har glemt adgangskoden til MitID kodeviser/kodeoplæser – hvad gør jeg?

Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen –, logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.

Alternativt kan du:

  • ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.

Jeg har fået ny telefon eller slettet MitID appen – hvad gør jeg?

Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.

Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.

Alternativt kan du: 

  • få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk – hvis du fx har MitID på en anden telefon eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så man nemt kan geninstallere, hvis man fx mister sin telefon.
  • få en ny aktiveringskode i borgerservice. 

Kan jeg stadig bruge NemID?

Hvis du har NemID, og også fremadrettet har behov for at kunne benytte din banks selvbetjeninger, skal du overgå til MitID senest den 31. oktober 2022.

Efter denne dato vil du ikke længere kunne bruge NemID til fx net- og mobilbankløsninger, og heller ikke til internethandel.

Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID, og når NemID på et senere tidspunkt udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID.

Det betyder, at hvis du har NemID i dag og gerne vil fortsætte med at betjene sig selv på nettet, så skal du have MitID.

Den tekniske nedlukning af NemID sker den  30. juni 2023.

Har du ikke fået MitID inden 31. oktober 2022, kan du godt oprette MitID på et senere tidspunkt.

Pas godt på MitID

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Behold NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID.

Hvis du mister din mobiltelefon

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med din MitID app, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder; du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den må få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Hvis du mister din kodeviser eller kodeoplæser

Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

Flere brugere på MitID appen på samme smartphone/tablet

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hver jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. Her skal I bruge jeres personlige MitID app PIN-kode i stedet.

Til dig, der bor i udlandet

Hvis du i dag har et NemID, skal du også have et MitID. Du kan få MitID via din net- eller mobilbank eller på MitID.dk.

Hvis du ikke har NemID i dag, kan du besøge borgerservice, næste gang du er i Danmark. Medbring dit danske pas, dit danske kørekort eller to ud af følgende tre dokumenter:

  • Personattest
  • Dåbsattest
  • Fødselsattest.

Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

MitID vil understøtte udenlandske mobilnumre.    

Til dig, der er udlænding i Danmark

Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. Du kan få MitID i din net- eller mobilbank eller på MitID.dk. 

Til dig, der har en virksomhed

Hvis du i dag bruger dit private NemID, når du skal benytte digitale tjenester i forbindelse med din virksomhed, kan du fremover også bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng. Det gælder fx, hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed. Det er den løsning, der i dag hedder NemID privat til erhverv og som bliver til MitID privat til erhverv.

Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

Virksomheder og foreninger får ny erhvervsløsning i 2022

Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i en forening, der skal kunne agere digitalt på vegne af virksomheden/foreningen, kan de også i fremtiden bruge deres private MitID. Det sker via den nye erhvervsløsning MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur. MitID Erhverv lanceres i 2022.   

Til dig, der repræsenterer en forening

Hvis du repræsenterer en forening, kan du benytte dit private MitID, når MitID erstatter NemID.

Som noget nyt kan du som foreningsrepræsentant i frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger fra efteråret 2021 også benytte dit private NemID, og siden MitID, når MitID erstatter NemID. Foreningen kan registrere én foreningsrepræsentant i CVR-registret, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private NemID og siden MitID.       

Til dig, der er fuldmagtshaver

Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt på borgerservice.

Lovgivning

Du kan læse om lovgivningen bag MitID på retsinformation.dk.

Hvad er MitID?

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx logge på netbanken eller borger.dk.

MitID kommer til at afløse NemID i løbet af 2021 og 2022. Det sker, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. NemID er en god og sikker løsning i dag, men MitID er med til at styrke sikkerheden endnu mere. 

Med MitID bliver du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Der vil være en løbende overgang fra NemID til MitID. Husk derfor at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset.

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

Sådan bruger du MitID

Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et enkelt swipe kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. Du kan sagtens bruge MitID app, selvom du ikke bruger NemID nøgleapp i dag.

Alternativer til appen

Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

MitID kodeviser

MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.