Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

For dig der har svært ved det digitale

Hvorfor skal jeg kommunikerer digitalt med det offentlige? Bliv klogere på digital post og dine rettigheder her. Her kan du se hvordan du kan få hjælp, eller blive fritaget fra digital post fra det offentlige. Du kan også se hvordan du giver læseadgang til din digitale postkasse.

Hvorfor skal jeg kommunikerer digitalt med det offentlige?

Folketinget har vedtaget, at kommunikation mellem borgerne og det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. De, der kan skal bruge digital selvbetjening og modtage post fra det offentlige digitalt.

Hvis du har svært ved det digitale, kan du få hjælp

Du kan få hjælp til at kommunikere digitalt med et offentlige i Borgerservice eller på biblioteket, hvor personalet er parate til at hjælpe dig. Her er der også computere, du kan benytte gratis.

Hvis du ikke er i stand til at kommunikere digitalt, har du forsat mulighed for at blive betjent på anden vis.


Kan jeg komme på kursus i Digital postkasse og NemID?

Du kan få hjælp på Billund Biblioteker og Borgerservice.  Kig forbi når der er "IT-Cafe". IT-Cafe er til dig, der bøvler med et problem i forhold til din pc, smartphone eller tablet, eller hvordan du bruger Digital Post. Kom og spørg løs. Du skal bare kigge forbi. Spørg på biblioteket hvornår den næste "IT-Cafe" finder sted. Du kan også se tiderne for IT-cafeen her.

Desuden samarbejder biblioteket med Ældre Sagen som afholder længerevarende kurser. Hvis du har lyst til at deltage i disse kurser, kan du henvende dig til:

Troels Gydum

IT kontaktperson for kurser i Grindsted

mobil: 40 19 46 35

troels@gydum.dk

 

Kirsten Brøndsted

IT kontaktperson for kurser i Billund

Mobil: 30 22 98 46

kirsten.b.brondsted@gmail.com

Digital post fra det offentlige

Alle, der kan, skal fra 1. november 2014 modtage post fra det offentlige digitalt.

Derfor vil du automatisk få en digital postkasse, med mindre du allerede har én eller er blevet fritaget fra at modtage posten digitalt.

Du kan læse din digitale post fra det offentlige på borger.dk eller via e-boks.dk.

Hvad vil jeg modtage fra det offentlige i min digitale post?

Når du har en digital postkasse til breve fra det offentlige, kan det offentlige sende dig samme type breve digitalt, som du før modtog på papir. Det gælder f.eks. oplysninger om pension eller indkaldelse til undersøgelse på sygehuset.

Det er dit ansvar at tjekke din digitale postkasse

Det betyder, at du skal sørge for, at din digitale postkasse bliver tjekket på lige fod med din almindelige postkasse. Så går du ikke glip af vigtige meddelelser.

Hvis du har en e-mailadresse, kan du bede om automatisk at få en e-mail, når der er post i din digitale postkasse.

Giv din nærmeste læseadgang til din digitale postkasse

Du kan give en anden, f.eks. din ægtefælle eller et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post for dig.

Læseadgang til din digitale post betyder at:

  • Ægtefælle og familiemedlemmer kan hjælpe dig med at holde øje med vigtig digital post.
  • Hvis du kommer til skade, kan de "passe" din digitale postkasse mens du bliver rask.
  • Hvis du dør, bliver din digitale postkasse samt NemID automatisk spærret. Det kan give din ægtefælle eller familiemedlemmer en masse besvær. De kan nemlig ikke komme ind i din digitale postkasse efterfølgende. Derfor er det klogt at give dem du stoler adgang inden du bliver syg eller dør. Den digitale postkasse vil stadigvæk virke over for dem som har læseadgang efterfølgende.

Du kan få råd og vejledning på biblioteket eller i borgerservice, om hvordan du giver andre læseadgang til din digitale postkasse.

 

Fritagelse fra digital post fra det offentlige

Du kan blive fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige, hvis du:

  • Har en funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
  • Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem
  • Er registreret som udrejst af Danmark
  • Er hjemløs
  • Har sproglige vanskeligheder
  • har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.
  • For at blive fritaget fra digital post fra det offentlige skal du møde op i Borgerservice.
  • Det er også muligt at bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt.

Sådan skal du gøre for at blive fritaget fra digital post fra det offentlige

  • For at blive fritaget fra digital post fra det offentlige skal du møde op i Borgerservice. Du skal medbringe dit sundhedskort som legitimation.
  • Du kan printe blanketten: Anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere ud på forhånd, og udfylde inden du henvender dig til Borgerservice.
  • Det er også muligt at bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt.
    Udskriv og udfyld blanketten "Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgereindeholder" .

Du finder blanketterne nedenfor


Anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere

Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere

Fuldmagt til etablering af læseadgang til en person eller virksomhed til Digital Post

 


Digital kommunikation med det offentlige