Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Til dig der er blevet 15 år og skal have en digital postkasse

Alle borgere i Danmark der er 15 år eller derover skal have en digital postkasse. Her kan du blive klogere på hvad en digital postkasse er og hvor du kan få hjælp.

15 år, digital postkasse og hvad så?

  • Når du fylder 15 år skal du have en digital postkasse.
  • Det betyder at din post fra det offentlige nu kommer i din digitale postkasse!
  • Post fra det offentlige kan være alt lige fra beskeder om SU, indkaldelse til tandplejen eller  hospital samt feriekort m.m.

 

Hvor finder jeg min digital postkasse?

  • Du finder den på borger.dk eller eBoks.dk

 

Kan jeg bruge også bruge min mobil eller tablet til at komme på min digitale postkasse?

  • Ja, det er nemt.  Først skal  du oprettet din digitale postkasse på en pc. Bagefter kan du tilmelde dig mobil adgang via eboks.dk.

 

Hvordan logger jeg på min digitale postkasse?

Klik her for at bestille tid til Borgerservice.

 

Kan jeg få hjælp til den digitale postkasse?

  • Du kan få hjælp på biblioteket eller i borgerservice. 
  • Vi ved meget om hvordan den digitale postkasse virker og hvordan du bruger en NemID.

 

Hvordan kommer jeg i gang med Digital Post?

Du får helt automatisk en officiel digital postkasse (Digital Post) til beskeder fra det offentlige, når du fylder 15 år. Postkassen finder du på post.borger.dk.

For at få adgang til postkassen skal du have et NemID. Hvis du allerede har et NemID til at tjekke netbank, så er du nødt til at opgradere det.

Mange unge får et NemID i deres bank til at tjekke netbank, men det kan du ikke anvende til at se din digitale postkasse. Det mangler nemlig en såkaldt offentlig digital signatur.

Du finder en guide både til at bestille et NemID for første gang, og hvis du bare skal opgradere et NemID fra banken på nemID.nu/15.

Så kan du komme hele vejen frem til din nye postkasse.

Hvordan logger jeg på Digital Post?

Du logger på din digitale postkasse her på borger.dk eller på e-boks.dk. Husk, at du skal bruge dit NemID til at logge på.

Hvis du ikke har et NemID, kan du bestille det på nemid.nu/15. Hvis du allerede har et NemID til din netbank, skal du opgradere det, før du kan bruge det til at logge på din digitale postkasse.

Hvem kan sende mig digital post?

Beskederne i din digitale postkasse kommer fra fx din kommune, biblioteket, tandlægen og hospitalet. Hvis du har et fritidsjob, kan du også få post om udbetaling af feriepenge. 

Kan mine forældre hjælpe mig?

Det er altid en god idé at spørge dine forældre til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit NemID eller får adgang til Digital Post.

Du kan give dine forældre en læseadgang til din digitale postkasse

Du kan give dem læseadgang til din digitale postkasse. Det betyder, at når dine forældre er logget ind på deres egen digitale postkasse, så kan de også se de beskeder, der er i din postkasse. 

Dine forældre kan få besked om ny post i din digitale postkasse

Dine forældre kan modtage en sms, når der er ny post til dig. De kan ikke læse beskederne. Du kan melde dig eller dem til sms-beskeder, når du er logget ind i din digitale postkasse. Se under Menu og under Profil. Her kan du indtaste et mobilnummer og to e-mailadresser. Fx kan det være dine forældres mobil og din egen e-mail, så kan du også følge med selv.

Hvordan får jeg ellers hjælp til Digital Post?

Du kan altid spørge dine forældre om hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller NemID eller får adgang til Digital Post.

Du kan også få hjælp til Digital Post hos kommunen. Læs mere på kommunens hjemmeside. Vær opmærksom på, at nogle steder skal man bestille tid for at få hjælp.

Hvis du har brug for hjælp til at bestille, aktivere eller opgradere dit nøglekort (NemID), skal du læse mere på nemid.nu/15.

Jeg kan ikke finde mit brev om Digital Post og NemID

Hvis du ikke kan finde dit brev om Digital Post og NemID, som vi har sendt til dig som papirpost, kan du også se det her: