Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Kost

Sunde mad- og måltidsvaner har – i samspil med bl.a. fysisk aktivitet – stor betydning for at fremme og bevare et godt helbred og for at forebygge overvægt, underernæring, livsstilsrelaterede sygdomme og tab af funktionsevne.

Har du lyst til at vide mere om sunde vaner og evt. få en bedre koststil, måske ændre livsstil , kan du finde gode vejledninger her.

Der er også mulighed for at finde inspiration til gode madpakker til både børn og voksne i nedenstående link

Information og undervisning om kost - www.altomkost.dk

Inspiration til sund kost til yngre børn - www.rumlerikkerne.dk

Inspiration og undervisning om sund kost - www.madklassen.dk

Madguider og styrket medborgerskab i Billund kommune

LIVA - online personlig vejledning

Hvad bør jeg spise?

De officielle Kostråd består af syv kostråd samt et par supplerende tips

  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Vigtige tips

  • Begræns madspild
  • Gå efter Nøglehullet.

Hvorfor følge kostrådene?

Kostrådene er en rettesnor til at få en sund og klimavenlig balance i det, du spiser og drikker. Din krop vil få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Det vil også gøre det nemmere for dig at holde en sund vægt, og du nedsætter risikoen for livsstilsrelaterede sygdomme.

De officielle kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Undtagelser er børn under 2 år, småtspisende ældre samt personer, som har en sygdom, der stiller særlige krav til maden. Desuden skal gravide, ammende og personer over 65 år følge supplerende råd.

Du kan læse mere om kostrådene og finde særlige anbefalinger til gravide, ammende, og ældre på Fødevarestyrelsens hjemmeside 'Alt om kost'.

Hvad bør jeg drikke?

Skru ned for søde drikkevarer, fx sodavand, saftevand samt sports- og energidrikke.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at:

  • Børn på 4-6 år: Højst får ¼ liter om ugen.
  • Børn på 7-9 år: Højst får 1/3 liter om ugen.
  • Større børn og voksne: Højst får ½ liter om ugen.
  • Børn bør ikke drikke energidrikke.

Kan jeg få hjælp til sundere kostvaner?

Nogle kommuner tilbyder hjælp til sundere kostvaner til fx gravide, børn, personer med kroniske sygdomme, personer der spiser meget lidt eller personer med anden etnisk baggrund. På sundhed.dk kan du tjekke, om kommunen har et tilbud til dig.