En legende tilgang
Børn lærer, trives, udvikles og dannes gennem en legende tilgang. For børn leger ikke for at lære, men når de leger, lærer de.
Vi har en legende tilgang i vores dagtilbud og skoler, og vi tager ansvar for og skaber de bedste rammer for børnenes leg.
En legende tilgang sikrer, at
- børnene udvikler sig gennem deres nysgerrighed, mens de bruger fantasien, eksperimenterer og er undersøgende
- det pædagogiske personale har øje for intentionen bag, hvad barnet gør, og spørger nysgerrigt ind – de voksne er undersøgende på børnenes perspektiver
- børnene bliver kloge på sig selv og verden, mens de oplever glæde, fordyber sig og glemmer tid og sted
- børnene går på opdagelse, hjælper hinanden og finder gode løsninger på problemer
- alle børn er inkluderet og en del af et fællesskab, hvor de orienterer sig mod, er opmærksomme og lærer gennem samspil med hinanden.
Se videoerne og hør hvordan vores pædagoger oplever at arbejde med en legende tilgang hos os.
Udviklende læringsmiljøer
Det pædagogiske personale i vores dagtilbud sørger hver dag for legende og udviklende læringsmiljøer for vores yngste borgere. De har en særlig uddannelse og faglige kvalifikationer, hvor der er fokus på leg, kreativitet og læring.
For bl.a. at sætte vores personale i stand til at have en legende tilgang sikrer vi, at de både ved jobstart og løbende bliver fagligt udviklet gennem faglig ledelse, kompetenceløft, videndeling og sparring.
Samarbejde med forældre
Voksne og deres forståelse og ageren er vigtige for en legende tilgang. Derfor er leg ikke kun noget, vi har fokus på i samværet mellem vores pædagogiske personale og børnene, men også i vores samarbejde og tid med forældrene.
Leg er en samværsform, og det er de voksnes ansvar – både i vores dagtilbud og derhjemme - at rammesætte legen og lege med børnene. For at vi sammen lykkes med en legende tilgang inddrager vi forældrene, så de bliver klædt på til at have en legende tilgang derhjemme.
Overgangen til skole
Hos os stopper legen og en legende tilgang ikke den dag, barnet stopper i vores dagtilbud. Vores tilgang til børn og læring er nemlig tæt forbundet på tværs af dagtilbud og skoler. I skoleregi kalder vi det Playful Learning.